חופש הדת

למונח "הכרה" (RECOGNITION) יש הגדרות רבות, אבל בכל אחת מהן המרכיב העיקרי הוא המילה "אישור" (ACKNOWLEDGEMENT). הכרה דתית – שאירעה עבור ארגון הסיינטולוגיה בשלוש מדינות נוספות במהלך 2017 – היא אישור שמכיר בזכויות ובחירויות הקשורות לפעילויות הדתיות עבור כולם. לסיינטולוגים באותן מדינות, האישור לחופש הדתי שלהם הוא הגמול על ערנותם.

חופש הדת

חופש הדת

סמל מקסיקו
מקסיקו
סמל קולומביה
קולומביה
סמל מקדוניה
מקדוניה

הכרה דתית רשמית בארגון הסיינטולוגיה נחתמה כחוק על-ידי הממשלות של מקסיקו, קולומביה ומקדוניה ב-2017, אירועים שציינו בכל אחת מהמדינות היסטוריה של מחויבות דתית לערכים הרוחניים של הדת, ולשליחותה ליצור חברה טובה יותר עבור כולם.

ההכרזה במקסיקו מייחדת את ה-30 באוקטובר 2017, בתור יום השנה המיוחד בארגון, שמשקף מחויבות ממושכת לשיפור חיים. הארגונים הראשונים של סיינטולוגיה במקסיקו הוקמו ב-1975. עכשיו, עם 35 שנות היסטוריה של פעילות סיינטולוגיה ברחבי המדינה, הארגון היה עֵד לצמיחה מהירה של הקהילות שלו.

תחי סיינטולוגיה
תחי סיינטולוגיה ב-30 באוקטובר 2017, משרד הפנים של מקסיקו העניק לארגון הסיינטולוגיה של מקסיקו הכרה דתית מלאה.
הכרה בסיינטולוגיה במקסיקו
הכרה בסיינטולוגיה בקולומביה
הכרה בסיינטולוגיה במקדוניה

סיינטולוגים במקסיקו סיטי עבדו יחד כדי להקים ולפתוח את הארגון האידיאלי הראשון של סיינטולוגיה במקסיקו ב-2010 בשדרת חוארז במרכז ההיסטורי של העיר. הוא עומד בצמוד לארמון האומנויות היפות של מקסיקו, בית-המשפט העליון הלאומי, הבנק הלאומי והארמון הלאומי.

הפתיחה של הארגון האידיאלי יצרה מטה ארצי לתוכניות הומניטריות רבות בחסות סיינטולוגיה, שעכשיו הגיעו למיליוני אנשים במקסיקו והביאו עזרה לאלו שמחפשים שינוי בחייהם האישיים ושיפורים בקהילותיהם.

סיינטולוגים, שעבדו עם אזרחי המדינה, המשטרה שלה ומנהיגי ממשל מקומי, הביאו תוכניות רבות-עוצמה נגד סמים ולמען זכויות האדם כדי להשפיע על פגעים חברתיים, והיועצים הרוחניים המתנדבים של סיינטולוגיה סיפקו מאמצי סיוע בעת אסון ברחבי המדינה. המיזמים ההומניטריים האלו משקפים את התמיכה האיתנה של הדת הן בבריאות הרוחנית והן ברווחה של האנשים במקסיקו.

כצעד של הכרה, שר הפנים הכניס את ארגון הסיינטולוגיה של מקסיקו לרישום הפדראלי של דתות מוכּרות, והכריז על סיינטולוגיה כארגון שמוקדש אך ורק ליעדים דתיים עם כתבי דת, עיסוקים, טקסים ומבנה היררכי מבוססים.

ארגון הסיינטולוגיה הלאומי של מקסיקו
ארגונים חדשים ארגון הסיינטולוגיה הלאומי של מקסיקו במרכז מקסיקו סיטי.

הכרה דתית מלאה ב-2017 בקולומביה הגיעה כשהאומה עצמה היתה עדה לשינוי ולריפוי מדהימים. קיצה של מלחמת אזרחים עקובה מדם ב-2016, והצלחות נגד סחר בסמים, אפשרו למדינה להסיר מעל עצמה מוניטין בתור מקור למשבר הומניטרי.

עם הייסוד של ארגון אידיאלי בבוגוטה, עיר הבירה של המדינה, ב-2015, סיינטולוגים עבדו קשה כדי להפוך את קולומביה למקום טוב יותר עבור כל הדורות הבאים. היום, כאשר קולומביה שלווה, התיירות בעלייה, סחר הסמים בירידה והפרות של זכויות האדם כבר לא נפוצות יותר. האלימות נמצאת בשפל הנמוך ביותר מזה עשרות שנים. מסיבות רבות, השינוי במדינה ידוע בתור "הנס הקולומביאני".

הסיינטולוגים הקולומביאנים, שעובדים מהמטה של הארגון האידיאלי, עזרו לפלס נתיב חדש בכך שהם הביאו לאזרחים את הערכים האתיים המוסריים הכלולים ב-'דרך אל האושר, ואת התוכניות לחינוך למען זכויות האדם בחסות סיינטולוגיה, ביחד עם השירותים הרוחניים שסיינטולוגיה מאפשרת לקהילות שם. הדת הצעירה צמחה ברחבי העולם בזכות השפעתה העצומה.

זכויות האדם עבור כולם המיזם החינוכי למען זכויות האדם בחסות סיינטולוגיה הוא תנועה עממית באמריקה הלטינית.

ההכרה הדתית המלאה עבור סיינטולוגיה, שההוראה לה ניתנה במאי ב-2017, הכירה בעובדה שארגון הסיינטולוגיה בקולומביה מקבל את כל הזכויות שהוא זכאי להן כדת עולמית, וגם "מאפשרת התפתחות מוסדית וציבורית של הפעילויות הדתיות של הגוף הזה", כפי שצוין לאחרונה במאמר בכתב העת המשפטי של אוניברסיטת בריגהם יאנג, "חוק ודת בקולומביה". הדו"ח ציין שההכרזה בקולומביה "מציינת שגופים כאלה ראויים להכרה מיוחדת עבור תרומתם למען החברה".

ארגון הסיינטולוגיה של בוגוטה
ארגונים חדשים ארגון הסיינטולוגיה של בוגוטה.

במרחק של יותר מ-9,600 קילומטרים משם, במקדוניה, שם הוקם מרכז סיינטולוגיה לראשונה בעיר הבירה העתיקה סקופיה ב-1998, היו סיפורים דומים של סכסוכים ותסיסה חברתית, מלחמת אזרחים, אסונות טבע, היציאה לעצמאות מיוגוסלביה, משבר בגלל פליטים מהמלחמה בקוסובו ומאבקים בלתי פוסקים על מנהיגות מדינית.

אבל מאמצים וערכים, שבאו לידי ביטוי על-ידי סיינטולוגים בנושא זכויות האדם והגעה להחלטות מוסריות, עזרו לעודד שלום ואחדות בתוך המדינה. בתיאום עם ההיסטוריה של הארגון במקדוניה, צעד גדול קדימה התרחש בחודש אפריל 2017 עם הכרזת הממשלה על הענקת מעמד דתי לסיינטולוגיה בדומה לכל הדתות האחרות במקדוניה.