התרחבות

בודפשט

23 ביולי 2016

מעותק יחיד של ספר שחדר דרך מסך הברזל ב-1988, לפתיחה של ארגון סיינטולוגיה חדש ב-2016, תנועה מתפתחת בהונגריה מהווה אבן דרך למען חופש רוחני.

בודפשט, הונגריה – ארגון הסיינטולוגיה החדש של בודפשט נפתח ביום שבת יפהפה ומפתיע בסוף יולי עם קהל של מאחלי הצלחה שהתקהלו בחצר הפנימית בדרך ואצי תחת מטריות – שהם קיפלו כאשר השמש הפציעה מספר דקות לפני שנציגות של דוברים הונגרים חשובים עלתה לבמה.

משתתפים במלחמת מצווה הומניטרית מתכנסים
בפעולה משתתפים בכינוס של מלחמת מצווה הומניטרית.
משתתפים במלחמת מצווה הומניטרית מתכנסים

מתחת לסרטים הזהובים מעל, כשמקומות הישיבה התמלאו במהרה ומאות סיינטולוגים ואורחים נדחקו למקום שכבר היה עמוס, היה זה רגע סמלי עבור רבים מהסיינטולוגים הנחושים האלה – רגע שבו חנוכת הבניין הזה לא היתה רק ההתגלמות הגלויה לעין של מסעם הרוחני, אלא התגשמותו של חלום שדוכא במשך עשרות שנים תחת שלטון קומוניסטי.

לאורך כל הנאומים, הסיפורים שנתגלו לקחו את מקומם בלכסיקון של המאבקים המפורסמים הרבים של הונגריה למען חופש – הניקוב במסך הברזל לפני שלושה עשורים כדי לתור אחר חופש דתי, נחישות להתנגד לאידיאולוגיות אתאיסטיות של הגוש הקומוניסטי – ומשטרים סוציאליסטיים שממשיכים ללמוד את משמעותו של חופש.

עבור מרבית האנשים שמילאו את מדשאות החצר הפנימית, הטקסים היו פרק דרמטי בסיפורם על התגברות על אתגרים חברתיים ופוליטיים במסעם הבלתי נלאה במשך 30 שנה להחליף דיכוי רוחני בסובלנות וחופש דתי.

פעילים חברתיים, מחנכים, פקידי ממשל ואמנים – כולל אחד מהסופרים הכי מפורסמים בהונגריה, אישטבן נמרה – עלה לבמה גם המנהיג של סיינטולוגיה, דיוויד מיסקביג' שדיבר על אומץ ומסירות בקרב אלה שהביאו לראשונה את המסר של סיינטולוגיה להונגריה, עזרו לבנות את 33 המרכזים, ומשכו אלפי אנשים.

סיינטולוגים משתתפים בשיעורים
בפעולה סיינטולוגים משתתפים בשיעורים.
סיינטולוגים משתתפים בשיעורים

ממציאת תמיכה פיננסית שהפכה את הארגון החדש למציאות, לפיתוח קשרים עם הממשלה וקבוצות חברתיות, הסיפור של לידת הארגון הזה עבור בודפשט ומזרח אירופה הוא סיפור עם הקבלות חזקות לרוח המהפכנית של ההונגרים וההתנגדות לדיכוי זכויות האדם, שוב ושוב, כדי למצוא את החופש שלהם.

מר מיסקביג' אמר לקהל נלהב אשר הלך בעקבות מורשת ארוכה של לוחמי חופש הונגרים, אימץ את האתגרים של יצירת ארגון הסיינטולוגיה שלו כי הוא "לא יכול היה לחכות" עבור נתיב קל לחלומות שלהם.

"אומרים שכל העולם מכיר את העיר שלכם בתור בירת החופש, ושהמאבק שלכם להיות חופשיים מתרגם לכל שפה ידועה על פני כדור הארץ", אמר מר מיסקביג' ל-3,000 הנוכחים, שדיבר באמצעות מתורגמן הונגרי. "גם אומרים שכשאנשים משתוקקים לחירות, הם הופכים ל-'אזרחי הונגריה'. ולבסוף, אומרים שהשפה שלכם מסוגלת לתאר את הכמיהה העמוקה ביותר בכל לב אנושי – שהיא הכמיהה לעצמאות רוחנית".

המשמעות של הרגע הזה היה ברור לאטילה מיקלוביץ', עכשיו חבר צוות במשרה מלאה בארגון החדש, שחשיפתו לאידיאלים של סיינטולוגיה במשך עשרות שנים עודדה אותו להפוך לכוח מניע בשבירת מחסומים פוליטיים ופיסקליים כדי להגשים את הארגון החדש הזה ביבשת אירופה. המחויבות שלו, שסופר בשבחה על הבמה לקול תשואות, גרמה לו לקרון.

מאוחר יותר הוא נזכר בשנים שלפני המהפכים הפוליטיים אשר שחררו את המדינה שלו מהקומוניזם ב-1989-1988, שליטה טוטליטרית אשר אסרה על הרעיונות והמילים של 'דיאנטיקה' של ל. רון האברד. היה צריך להבריח עותקים של הספר. אבל החירויות החדשות לאחר פירוק הגוש הקומוניסטי, אטילה אמר, נתנו לאנשים כמוהו, ורבים אחרים, את ההזדמנות לגלות את סיינטולוגיה בתור הדרך ליצור תרבות שונה וחדשה, תרבות שבה לא רק מכירים בזכויות ובחירויות של האדם, אלא גם מכבדים ומעודדים אותן.

"היום", מילקוביץ' אמר, בהצביעו על הארגון הנוצץ בן 6,000 המטרים הרבועים על אחד הכבישים העמוסים ביותר בבודפשט, "הוא ההכתרה של כל זה".

ארגון הסיינטולוגיה של בודפשט
הפיכת החופש לממשי סיינטולוגיה החלה בהונגריה במהלך המשטר הקומוניסטי, כאשר ספריו של ל. רון האברד הוברחו למדינה. הארגון החדש הוא העדות לכך.