הומניטרי

קולומביה: מורדים, צבא וזכויות האדם

קולומביה: מורדים, צבא וזכויות האדם

במשך שנים, מאמצי קולומביה לרסן את ייצור הסמים התמקדו בפוטומיו, פרובינציה דרום-מערבית, שופעת בצמחייה, עם היסטוריה מעונה של כיבוש, התקוממות, אלימות וגלות. "יום אחד הצבא עובר ברחובות, ביום למחרת לוחמי גרילה ולמחרת כוחות צבאיים למחצה", מנהיג מהקהילה המקומית קונן פעם, כשהוא מזכיר את המלחמה שנמשכת חמישים שנה בין כוחות הצבא הקולומביאני, מיליציות הימין וכוחות צבא המהפכה של קולומביה (FARC), הקבוצה המרקסיסטית-לניניסטית שהגיעה להסכם שלום עם הממשלה בספטמבר. למרות שהקולומביאנים דחו בצורה מצומצמת את ההסכם ההיסטורי במשאל עם ימים ספורים לאחר מכן, שני הצדדים התחייבו לקיים את השלום ולעבוד לקראת פתרון סופי.

בנובמבר 2015 הקולומביאנים טעמו קמעה מהשינוי באומה שלהם ממלחמה כרונית להרמוניה יחסית, כאשר הצוות של מוסד 'נוער למען זכויות האדם' של קולומביה בראשותה של רופאת שיניים קולומביאנית, סנדרה פובדה ואחיה פליפה פובדה הגיע לג'ונגלים של פוטומיו כדי להציע הכשרה בזכויות האדם לצבא. הם הגיעו בשל בקשתו של הבריגדיר גנרל אלברטו ספולבדה, המפקד של בריגדת הג'ונגל ה-27 של קולומביה, יחידת המלחמה בסמים הראשונה של קולומביה שממומנת על-ידי ארצות-הברית.

המוסד הוא חלק מ-'נוער למען זכויות האדם הבינלאומי' (YHRI) שמהווה את מרכיב הנוער בתוכנית של 'מאוחדים למען זכויות האדם', ארגון עצמאי בחסות ארגון הסיינטולוגיה, ללא כוונות רווח, בעל מאות קבוצות מועדונים וסניפים ברחבי העולם. המטרה של המוסד היא ללמד נוער על זכויות האדם כדי שהם יהפכו לתומכים בסובלנות ושלום. זו היתה מטרתה של משפחת פובדה והצוות שלה כשהם שהו במשך 10 ימים כדי להכשיר 53 מדריכים האחראים להקנות חינוך בנושא זכויות האדם ל-12,000 אנשי צבא ומשפחותיהם ברחבי פוטומיו.

הצבא הקולומביאני עבד עם המוסד מאז 2009, כאשר הארגון ללא כוונת רווח הוקם עם סנדרה כנשיאה ופליפה כמנכ"ל (פליפה הוא נשיא המוסד היום). במאי באותה שנה, שר ההגנה דאז, חואן מנואל סנטוס, שהיום הוא נשיא קולומביה, חנך בית-ספר לזכויות אדם וחוק הומניטרי בינלאומי של הצבא הלאומי של קולומביה בבוגוטה לאחר השערורייה ב-2008 שבה חיילים שסרחו הוציאו להורג כ-900 אזרחים בניסיון לתבוע פרס.

סנדרה פובדה מקבלת מדליה לאומית ממשרד ההגנה של קולומביה
הכרה סנדרה פובדה מ-'נוער למען זכויות האדם' מקבלת מדליה לאומית ממשרד ההגנה של קולומביה.

במהלך ביקורם לפוטומיו בשנה שעברה, האח והאחות למשפחת פובדה וחבריהם הציגו למדריכים צעירים חוברת שמהווה את לבה של התוכנית של YHRI. החוברת שנקראת מהן זכויות האדם? מתארת את 30 העקרונות שמקודשים ב-'הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם' ב-1948, אשר מאמינה שאנשים בכל מקום זכאים באותה מידה לזכויות שלהם לצדק, לחינוך ולהעסקה.

בינתיים, עמוק בתוך יערות הגשם של האמזונס בפוטומיו, בריגדיר גנרל ספולבדה היה עסוק בהוספת פרק חדש להיסטוריית המוסד: הוא נתן הוראה לגדוד שלו ליצור "מסלול הכשרה של זכויות האדם" – שרשרת של קיוסקים ביער שבהם החיילים צפו בסרט התיעודי עטור הפרסים, הסיפור של זכויות האדם, אשר מתאר את 30 העקרונות של הכרזת האו"ם בדבר זכויות האדם. בקיוסקים גם הוצגו תשדירי שירות להעלאת המודעות לגבי 30 העקרונות.

כדי להמחיש את העקרונות הבסיסיים של 'ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם', החיילים ערכו הצגה לחבריהם על כל אחת מהזכויות שהכי רלוונטיות ליחסים שלהם עם האוכלוסיות המקומיות. כשהם חמושים בכלי נשק אמיתיים והשתעשעו עם דם מזויף, הציגו החיילים תרחישים שבהם הם הדגימו את הדרכים האתיות והלא אתיות לטפל בסוחרי סמים. על פי המספרים האחרונים, יותר מ-1,600 מהחיילים של הבריגדיר גנרל עברו הכשרה אינטראקטיבית כזאת, שכלולה בלוח הזמנים היומי של הגדוד.

מאז יוני 2015, יותר מ 47,000 מאנשי הצבא הלאומי של קולומביה השתתפו בהרצאות שהעבירו מתנדבים מהמוסד ומדריכים צבאיים. בסך הכול, יותר מ-300,000 אנשי צבא מהכוחות המזוינים של קולומביה, מרבית מחיילי החזית הסדירים, הוכשרו בנושאים הומניטריים, וזה לפי המספרים שסופקו למוסד על-ידי לוטננט קולונל אנסטרונג פולניה, ראש המחלקה של דיני מלחמה במשרד ההגנה של קולומביה.

חיילי הצבא הקולומביאני קוראים מ-'הסיפור של זכויות האדם'.
חינוך מחדש חיילי הצבא הקולומביאני קוראים מ-'הסיפור של זכויות האדם', טקסט בסיסי מהתוכנית החינוכית.

האפקט הכללי על זכויות האדם היה לא פחות ממדהים. במכתב אל המוסד, הדירקטור של בית-הספר לזכויות האדם של הצבא הקולומביאני בבוגוטה הצהיר שהקמפיינים של המוסד תרמו לירידה של 96 אחוז בהפרות זכויות האדם של הכוחות המזוינים. בספטמבר 2015, משרד ההגנה של קולומביה העניק למוסד מדליית הוקרה על שם [גנרל] חוזה הילריו לופז ולדס על מאמציהם לקידום זכויות האדם. המדליה היוקרתית נקראת על שם הנשיא התשיעי של קולומביה, שביטל את העבדות, והגן על חופש העיתונות באמצע המאה ה-19.

המוסד, שהיה מעודד מתוצאות הישגיו בזכויות האדם, החל הכשרה דומה באקוודור השכנה באפריל 2016. על כוחות הביטחון באקוודור, שחולקים גבול עם פוטומיו, הועברה ביקורת על השימוש בכוח נגד מפגינים שקטים ב-2015. המוסד גם השיק השנה אפליקציה אונליין המאפשרת לכל אחד לעשות קורס בזכויות האדם ולקבל תעודה וירטואלית של סיום הקורס. אנשים מהצבא ומהמשטרה היו בין האנשים הראשונים שהשתמשו באפליקציות.

סנדרה ופליפה, בהסתכלם על כמות האתגרים הרבה של זכויות האדם בעולם, נזכרו בהתנסויות שלהם בפוטומיו, שפירושו "נהר מתפרץ" בשפת ילידי המקום, ובמקום שבו המוסד החל את עבודתו.

"אנו יוצרים תרבות של זכויות אדם, בפוטומיו שהיא ארץ של מלחמה ופשע", אמר פליפה פובדה, נשיא YHR קולומביה במאי השנה. "אם אנחנו יכולים ללמד את זכויות האדם כאן, אנחנו יכולים ללמד אותן בכל מקום".